Hoe bereid ik mezelf voor op een trackday?

Gepubliceerd op 30 december 2021 om 20:23

Je bent van plan het circuit op te gaan, leuk, maar vooral ook spannend! Je eerste keer op het circuit kan wat overweldigend zijn. Misschien is het wel de eerste keer dat je de auto uitdaagt. Het is daarom geen verkeerd idee je goed in te lezen voordat je gaat rijden, een goede voorbereiding is immers het halve werk! 

 

 

Waar ga ik rijden?

In Nederland zijn circuit Zandvoort en TT Assen de meest bekende circuits, buiten Nederland wordt er vaak gekozen voor circuit Zolder in België of de Nürburgring in Duitsland. Welk circuit je kiest is afhankelijk van een paar factoren. 

Hoe ga je naar het circuit? Is het circuit ver weg of dicht bij huis? Rij je met de auto erheen of heb je een autoambulance? Velen kiezen ervoor om met hun eigen auto naar het circuit te rijden, op het circuit te rijden en vervolgens weer naar huis te rijden. Dit is de meest goedkope oplossing en prima te doen als het circuit dicht bij huis is, maar houd er wel rekening mee dat bij eventuele pech de auto gestrand is op het circuit en je een manier moet vinden om de auto en jezelf weer thuis te krijgen. Heb je een autoambulance? Dat scheelt! Op deze manier krijg je de auto makkelijk van A naar B, zonder het risico gestrand te raken als de auto het begeeft. 

Ook is het handig niet alleen de locatie, maar ook het circuit zelf in acht te nemen. Voor nu kijken we naar de twee bekendste circuits in Nederland. Circuit Assen is voor de beginner een toegankelijk circuit, het heeft bijvoorbeeld grote grindbakken, gras en stukken asfalt waar je makkelijk kan afremmen, een foutje zal je hier niet gelijk de auto kosten. Bij circuit Zandvoort is er wat minder ruimte voor fouten, hier is de vangrail vaak wat dichterbij het circuit waardoor een fout eerder grotere gevolgen kan hebben. Desalniettemin zijn beide circuits goed geschikt voor de beginnende coureur, zolang je goed oplet en niet over je eigen grenzen gaat is de kans op een ongeluk relatief  klein.

 

Waar boek ik mijn circuit avontuur?

In Nederland zijn er verschillende bedrijven die deze dagen organiseren. RSZ Vrij rijden, Driving-Fun, GP-Elite en DriversDays.nl zijn het meest voorkomend. RSZ Vrij Rijden is voor de beginneling vaak de beste keuze. Bij RSZ betaal je per sessie van 20 minuten, terwijl je bij de andere aanbieders vaak voor een dagdeel of een complete dag betaald. In die 20 minuten krijg je een goed idee van hoe het is om op het circuit te rijden zonder dat dit je al teveel geld kost. Meestal kan je er ook een instructeur bij boeken. De instructeur gaat doorgaans naast je zitten in de auto en kan je precies vertellen wat de ideale race lijn is, waar je moet remmen, hoe hardt je moet remmen, etc. In verhouding met de kosten is het zeker het geld waard om een instructeur te boeken, zo leer je alle fijne kneepjes van het vak. Ook voor de coureur met wat meer ervaring kan een instructeur een goede aanvulling zijn op je skills, je bent nooit te oud om te leren. Voor de wat fanatiekere coureur is een trackday een goede keuze. Bij een trackday boek je niet per 20 minuten, maar per dagdeel of dag. Dit betekent dat je veel meer uren op het circuit kan maken en dus ook veel sneller ervaring op kunt doen, uiteraard zit hier ook een prijskaartje aan verbonden. Op een trackday kan je zelf bepalen wanneer je op het circuit gaat rijden en wanneer je even een pauze neemt, dit noemen ze ook wel een open pitlane. 

 

Hoe bereid ik mij voor?

Het is belangrijk rekening te houden met de regelgeving van het circuit. Veel circuits hanteren een decibel limiet en bij het overschrijden van dit limiet riskeer je van het circuit afgehaald te worden. Mocht je toch van het circuit gehaald worden krijg je de kans de auto stiller te maken. lukt dit niet? Dan mag je helaas niet meer het circuit op. Ook is het zaak de vlaggen uit je hoofd te leren voordat je het circuit opgaat. 

Op het circuit verg je het uiterste van je auto, het is dus ook belangrijk dat deze in goede conditie is. Controleer je bolide zorgvuldig voordat je het circuit opgaat! Doe dit niet de dag van te voren, als er wat gerepareerd moet worden loop je het risico niet op tijd klaar te zijn.

 

 

Laten we beginnen met de vloeistoffen. De olie is het bloed van je auto en het is belangrijk dat deze op max staat voordat je de baan op gaat. Een lage oliepeil kan ervoor zorgen dat je motor in de bocht te weinig olie krijgt, doordat de olie één kant op wordt gedrukt in je carterpan. De remvloeistof hoort ook op niveau te zijn. Probeer deze ook te controleren met een remvloeistoftester. Met een remvloeistoftester meet je het percentage vocht in je remvloeistof, hoe meer vocht in de vloeistof, des te lager is het kookpunt. Heeft je remvloeistof teveel vocht? vervang dit dan! Op het circuit eis je veel van je remmen en deze worden veel heter dan bij normaal weggebruik, mocht je remvloeistof gaan koken verlies je dus ook je remdruk. Controleer ook of je koelvloeistof en eventueel stuurbekrachtigings olie op peil is en vul deze aan indien nodig. Nu alle vloeistoffen bekeken zijn is het tijd om de auto te controleren op lekkages. Olie, koelvloeistof of andere lekkages kunnen een glad spoor achterlaten op het circuit wat gevaarlijk is voor je mede coureur. Zorg dus dat de auto geen vloeistoffen lekt.

De banden houden je auto op de baan, controleer deze dus zorgvuldig. Wat is de bandenspanning? Hoeveel profiel heeft de band? Ziet de band er nog goed uit en zie ik geen canvas breuken? De remblokken en Remschijven horen er ook goed uit te zien,  controleer de dikte en op eventuele scheuren. Haal alle losse voorwerpen uit de auto en controleer ook of je accu goed vast zit.

Sommige auto verzekering dekken de schades die gereden worden op het circuit, dit is terug te vinden in je verzekeringspolis. Helaas is niet elke verzekering zo meegaand en zal je dus de afweging moeten maken tussen onverzekerd of verzekerd rijden. Een verzekering voor op het circuit kan prijzig zijn, maar toch de moeite waard. Bij een eventueel ongeval zal je alle schade zelf moeten betalen als je onverzekerd bent.

We leven tegenwoordig in een digitaal tijdperk en dit heeft zo zijn voordelen, naast dat je eindeloos door onze blogs kan scrollen, staan er ook filmpjes op het internet. Voordat je een circuit opgaat is het dus geen verkeerd idee deze enigszins uit je hoofd te leren. Op YouTube staan filmpjes van bijna elk circuit, op een andere site vind je plattegronden en op de playstation kan je misschien wel over het desbetreffende circuit rijden. Een goede voorbereiding kan je net dat extra setje geven, haal hier je voordeel uit!

 

Wat neem ik mee?

Op bijna elk circuit, m.u.v. een paar, is een helm verplicht. Neem dus ook een goede helm mee. Buiten de helm om, zijn er een paar optionele hulpmiddelen die je mee kunt nemen. Een bandenspanningsmeter en pomp kunnen een goede toevoeging zijn aan je arsenaal. Op het circuit worden je banden warm en warme lucht zet uit. Dit betekent dat je bandenspanning kan oplopen en uiteindelijk veel hoger wordt dan je had bedacht. Met een bandenspanningsmeter kan je dit goed in de gaten houden. Het is ook geen verkeerd idee wat extra olie en papieren doekjes mee te nemen, zo kan je de olie tussendoor peilen en eventueel bijvullen. Vergeet niet een basis setje gereedschap mee te nemen. Je vraagt op het circuit veel van je auto en het kan nog is van pas komen!

Trek kleding aan waar je je comfortabel in voelt en het liefst een lange broek en iets met lange mouwen. Probeer niet al te grote schoenen aan te doen, met een paar sneakers kan je veel preciezer de pedalen bedienen dan met de wandelschoenen van je vader. Zonnebrand, een pet en een zonnebril kunnen ook handig zijn op de warme zomer dagen. Voor de wat koudere of natte dagen is een dikke jas of een paraplu geen verkeerd idee. De kans is groot dat je tussen de sessies door veel buiten met andere coureurs aan het praten bent.

Voor de fanatiekeling zijn er nog wat extra zaken die je ervaring net wat beter kan maken. Een paar goede handschoenen kunnen helpen met een betere grip op je stuur, geven je extra veiligheid en voelen vaak comfortabeler aan. Autosportschoenen hebben hetzelfde effect, maar dan bij de pedalen. De dunnere zolen zorgen voor een beter pedaal gevoel, de schoen zelf heeft een kleine omvang en kan helpen bij het uitvoeren van een heel-toe. Goede schoenen zijn net als goede handschoenen ook veiliger doordat ze brandwerend zijn. Een goede raceoverall is ook brandwerend en kan een mooie aanvulling zijn voor de veiligheid.

 

 

Neem voldoende drinken en eten mee. Rijden op het circuit kan erg intensief zijn en het is belangrijk jezelf goed te voeden om een optimale concentratie te kunnen behouden. Neem tussendoor dus voldoende pauzes om wat te drinken of te eten, vaak wordt dit door alle adrenaline van het rijden vergeten. Op de circuits zijn meestal verschillende faciliteiten om wat eten of drinken te halen. Een pauze kan ook een leuke kans bieden het gesprek aan te gaan met een mede coureur, misschien leer je nog wat van elkaar!

 

Op het circuit.

Je bent aangekomen op je eerste trackday. Je hoort de auto's over het circuit scheuren en kan niet wachten tot je zelf ook mag rijden, begrijpelijk, maar niet zo snel! Voordat je het circuit op gaat, moeten we nog een paar dingen doornemen.

Hoe je je stuur vasthoudt en in je stoel zit, maakt een enorm verschil tijdens het rijden op het circuit. Onderweg naar de supermarkt kom je prima weg met één hand aan het stuur en je stoel naar achter, maar deze rijstijl is op het circuit niet wenselijk. Je handen horen op de 3 uur en 9 uur positie te zitten aan het stuur. Met deze positie kan je het beste reageren op de auto. Je armen horen niet helemaal gestrekt te zijn, een knik van niet meer dan 45 graden is wenselijk op het circuit. Hoewel je normaal vaak overpakt tijdens het sturen is dit niet gebruikelijk op het circuit. Zodra je overpakt, heb je nog maar één hand aan het stuur, waardoor je minder goed kan reageren op de auto. Overpakken is gelukkig ook zelden nodig, de bochten op het circuit zijn niet even scherp als je plaatselijke parkeergarage. Hou het stuur stevig vast, maar niet te stevig. 20 Minuten lang je stuur in een houtgreep houden is niet comfortabel!

Je stoelpositie is ook erg belangrijk, probeer deze net wat dichter bij je stuur te doen dan normaal. Heeft je stoel de optie de hoogte te verstellen? Dan kan je die het beste zo laag mogelijk zetten. Het belangrijkste is dat je het stuur en de pedalen goed en comfortabel kan bereiken. De perfecte positie vind je door je stoel en het stuur meerdere keren te verstellen tot dat je zit zoals het hoort. 

Nu je op een correcte en comfortabele manier in de auto zit, is het tijd te gaan rijden. Op het circuit zijn er meerde factoren waar je rekening mee moet houden om je ervaring leuk, leerzaam, maar vooral ook veilig te houden. Of het nu je eerste of honderdste keer op het circuit is, je bent niet aan het racen tegen de klok en al helemaal niet om een positie, begin dus rustig en bouw het op. Hou je spiegels goed in de gaten, de kans is groot dat er een aantal bestuurders zijn met meer ervaring of een snellere auto, deze moet je veilig laten passeren. Als je merkt dat iemand met een hogere snelheid nadert of op je staart zit is het verstandig ze er langs te laten, dit doe je door ze de ruimte te geven en eventueel je vaart te minderen. Je bent nogmaals op het circuit voor de ervaring en om wat te leren, iemand erlangs laten is dus niet verliezen,  je geeft op deze manier elkaar evenveel de kans op een leuke en leerzame ervaring. Het is immers zonde om de dag onnodige gevaarlijk te maken voor jou en je mede autofanaten. 

Veel beginnende coureurs hebben een soort tunnelvisie op het circuit, hiermee bedoel ik dat ze niet ver genoeg vooruit kijken en erg gefocust zijn op zichzelf. Op het circuit hoor je constant je spiegels en je dode hoek in de gaten te houden, zo ben je op de hoogte van je omgeving en kan je jezelf voorbereiden op de situatie dat komen gaat.

Op het circuit rijden we de ideale racelijn, dit houdt in buitenkant, binnenkant bocht en dan weer buitenkant. Als je ooit een racespel gespeeld hebt of de autosport op tv bewondert weet je hoe de ideale racelijn eruit ziet. De ideale racelijn verschilt alleen per bocht en is niet zo simpel als, buiten, binnen, buiten. Gelukkig ben je niet de enige op het circuit, kijk dus naar de andere auto's en wat zij doen. Van je mede coureurs kun je op het circuit veel leren. Tuurlijk maken zij ook fouten, maar het is een goede manier het circuit te leren kennen en erachter te komen hoe je de bochten het beste kunt nemen. 

 

 

Nu je weet hoe je een bocht moet nemen, is het tijd om te leren hoe we door de bocht kijken. Probeer te kijken naar waar je de auto heen wilt sturen en niet alleen naar je directe omgeving. Als je voor de bocht aan het remmen bent, hoor je bijvoorbeeld al naar de apex te kijken! Op het circuit bereik je veel hogere snelheden dan in het dagelijks verkeer. Daarom is het belangrijk verder naar voren te kijken dan je normaal gewend bent. Op deze manier geef je jezelf de tijd om te reageren.

Hoe we remmen en accelereren is erg belangrijk op het circuit, teveel kan zorgen voor onderstuur of overstuur. Terwijl te weinig hiervan je in benauwde situaties kan laten komen. Voor de beginneling is het belangrijk dat we het remmen, sturen en accelereren in drie stappen verdelen. Voor de bocht remmen we voldoende en schakelen we terug, daarna sturen we in en als we bijna de bocht uitgaan gaan we weer rustig op het gas. In een auto hebben we maar een beperkte hoeveelheid grip en dit moeten we dus optimaal benutten. Tijdens het remmen zal je een groot deel van je grip gebruiken om te vertragen. Dit betekent dat er dus nog weinig grip over zal zijn om door de bocht te gaan. Probeer op de eerste paar trackdays dus genoeg te remmen voor de bocht, rustig van het rempedaal af te gaan, in te sturen en vervolgens weer rustig op het gaspedaal te gaan. Het is belangrijk dat dit rustig gebeurt om het gewicht van de auto in balans te houden. Tijdens het remmen zal het gewicht voor het grote deel over de vooras hangen, hierdoor is de achteras dus erg licht. Mocht je teveel sturen terwijl je hardt remt is de kans op over- of onderstuur groot. Het zelfde geldt voor het accelereren, teveel op het gas uit de bocht resulteert ook in onder- of overstuur. Je auto in balans houden en gevoel hiervoor creëren vergt tijd en dit zal je niet na een paar keer op het circuit perfect kunnen. Een handige manier om consistent te remmen voor elke bocht is doormiddel van een referentiepunt. Zoek een punt voor elke bocht waar je kan beginnen met remmen, dit kan een bord zijn, een hobbel in de weg of wat anders. Rem elke keer bij het uitgekozen punt, zodra je het idee krijgt dat je later kan remmen kies je een punt dat weer dichter bij de bocht staat. Op deze manier kan je elke keer op een consistente wijze meer vragen van de auto en verbeter je jezelf elke ronde.

De coureur met wat meer ervaring zal deze drie stappen ook doorlopen, maar dan op een wat vloeiendere manier, waardoor het meer op één geheel lijkt. Hierbij een voorbeeld: Voor de bocht wordt er genoeg geremd en tegelijkertijd terug geschakeld, dit wordt ook wel een heel-toe genoemd. Daarna gaat de coureur rustig van de rem af terwijl hij instuurt, dit noemen ze trail braking. Bij het eerste gedeelte van de bocht gebruik je niet volledig je grip, waardoor je een deel van je grip nog kan gebruiken om te remmen terwijl je aan het sturen bent. Dit zorgt uiteindelijk voor snellere tijden en dus een betere ronde. Vervolgens zal de coureur rustig van het remmen overgaan op het accelereren om de auto in balans te houden. Zodra het stuur weer meer recht getrokken kan worden gaat de coureur steeds meer op zijn gas om de auto te versnellen. Bij dit voorbeeld wordt de grip optimaal gebruikt en  lijkt het meer op één vloeiend geheel dan verschillende stappen. 

 

Have fun.

Misschien klinkt dit allemaal wat overweldigend en ik begrijp dat het veel informatie is om in te nemen. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je op een veilig manier geniet van de motorsport en dat je er een mooie dag van maakt. Je zal snel merken hoe verslavend trackdays wel niet zijn en al gauw vind je jezelf elke maand terug op het circuit met een enorme glimlach. Kom nog af en toe terug naar deze blog om de belangrijke puntjes door te nemen voordat je het circuit opgaat. Probeer jezelf te verbeteren en leer je auto kennen. Uiteindelijk deel je op het circuit allemaal dezelfde passie en iedereen is er om te leren!

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.