Of je nou net je eerste auto hebt gehaald of al een tijdje in het bezit bent van een auto. Het modificeren van je auto is voor de meeste een lang maar leuk proces, bij elke mod haal je weer een beetje extra uit je auto en de rijervaring wordt als maar beter.
Wat ook de reden mag zijn om de auto te modificeren, bij ons ben je aan het juiste adres! We hebben een lijst samengesteld van wat wij de beste, eerste modificaties vinden om je auto naar het volgende niveau te brengen.
1. Onderhoud
Voordat je gaat beginnen met het aanpassen van de auto is het natuurlijk wel belangrijk dat we weten in welke staat de auto verkeerd. Duizenden euro’s besteden aan allerlei modificaties terwijl er nog maar twee eetlepels olie in je motorblok zit is natuurlijk niet het meest verstandige. Heb je de onderhoudshistorie meegekregen met de auto? Dan weet je waar je auto aan toe is. Helaas kun je niet altijd uitgaan van de onderhoud historie, soms is hiermee gesjoemeld of heb je simpelweg niks bij de aanschaf meegekregen. Het is dus verstandig zelf de staat van de auto te controleren voordat je het maximale uit je auto probeert te halen.
2. Banden
De banden zijn het enige onderdeel van de auto, dat in contact staat met het wegdek. Het is dus belangrijk dat deze van goede kwaliteit zijn. Je kan de beste suspensie op de markt hebben of de meeste pk’s, maar met uitgedroogde Linglong banden uit 2004 rijdt de auto nog steeds als een natte krant. Een paar goede banden zorgen niet alleen voor een betere wegligging, maar ook een beter stuurgevoel. De stijvere wangen van de band zullen minder buigen bij het insturen, waardoor het sturen directer en preciezer voelt. Het rubber van een goede high performance band bestaat ook uit een betere rubbersamenstelling waardoor je er meer grip uit kunt halen dan een budget band. Vaak slijten de high performance banden wel sneller, maar dit is klein minpunt in vergelijking met het rijplezier dat je uit een stel goede banden kunt halen. Op het internet zijn verschillende banden forums te vinden met bandenadvies voor jouw auto en jouw doeleinde.
3. Velgen
De velgen onder je auto zijn misschien wel de simpelste modificatie die het grootste verschil kunnen maken. Een paar mooie velgen veranderen gelijk de hele look van je auto, vandaar dat het ook op nummer twee staat van onze lijst. Gelukkig zijn nieuwe velgen er niet alleen voor het uiterlijk, maar kunnen ze ook je rijervaring verbeteren. Om een paar brede velgen kunnen ook bredere banden. Bredere banden hebben meer contact met het wegdek en resulteren over het algemeen in meer grip, zowel tijdens het remmen, het accelereren als door de bochten. Lichtere velgen kunnen ook helpen bij je wegligging door een minder zwaar onafgeveerd gewicht. En laten we eerlijk zijn, als je dan toch die nieuwe banden haalt, waarom dan ook niet gelijk nieuwe velgen? Twee vliegen in één klap!
4. Coilovers
Nu er een paar mooie velgen met goede banden onder je auto zit, is het tijd om de auto te verlagen. Coilovers zijn misschien wel de beste modificatie die je aan de auto kunt doen voor een beter rijgedrag. Over het algemeen zijn ze makkelijk te instaleren en kom je met een basis setje gereedschap makkelijk weg. Een verlaagde auto met goed gevulde wielkuipen ziet er niet alleen goed uit, maar rijdt ook veel beter. Met een goede schroefset kan je de hoogte, hardheid en spring preload aanpassen. Met al deze variabele kun je de suspensie precies op de auto afstellen.
5. Sway bar kit
Een goede sway bar kit kan een mooie toevoeging zijn op je schroefset. Met een sway bar kit verminder je het overhellen van de auto waardoor alle vier de banden beter op het wegdek blijven. Ook kan je het reigedrag van de auto afstellen. Een stuggere stabilisatorstang voor zal zorgen voor meer onderstuur, terwijl een stuggere stabilisatorstang achter zal zorgen voor meer overstuur. Vaak zitten er “endlinks” bij de kit, hiermee kun je de stabilisatorstangen nog meer afstellen door ervoor te zorgen dat de stabilisatorstang een neutrale positie heeft als je in de auto zit.
6. Remmen
Met de remmen kun je het zo gek maken als je wilt. Van een setje remblokken tot volledige big brake kits, er zijn enorm veel opties op de markt. Wij raden aan op zijn minst de remblokken te vervangen voor een iets sportiever georiënteerd paar. De remschijven kunnen ook vervangen worden voor gegroefde schrijven. Geperforeerde schijven raden we niet aan voor dagelijks gebruik wegens het gevaar voor scheuren bij temperatuurschommelingen. Wij raden EBC yellowstuff remblokken aan, deze zijn nog prima te gebruiken op straat, maar hebben genoeg capaciteit om ook nog optimaal te werken als je een stuk meer van de auto vraagt.
7. Uitlaat
Met al de voorgaande modificaties zal de auto een stuk meer grip hebben en ik twijfel er niet aan dat je bij elke bocht een enorme glimlach op je gezicht hebt. Toch mist er nog wat en kan de rijervaring nog wat extra's gebruiken.
Een rvs-einddemper kan de oplossing bieden, door een diep en sportief geluid te brengen. voeg hier een middenpijp en misschien wel een sport katalysator aan toe en je hebt muziek voor de oren. Niets is beter dan je gaspedaal intrappen en de auto horen brullen, een lekker sportief geluid als je de auto uitdaagt maakt een wereld van verschil!
8. Cold air intake
Een cold air intake geeft een heerlijk diep inlaat geluid bij het geven van gas. Buiten het heerlijke geluid om geeft het ook een goede indicatie van het toerental, dit kan je weer helpen bij het bepalen van wanneer je schakelt. Let er wel op dat je van je old air intake geen hot air intake maakt. Een luchtfilter recht boven je uitlaatspruitstuk komt de auto niet ten goede.
9. Short shifter
Dit is een mod met een geweldige prijs/belevenis verhouding. Een shortshifter kit kost over het algemeen niet heel veel en zorgt voor een geweldige beleving achter het stuur. De shortshifter verkort de afstand en dus de tijd dat het duurt om te schakelen, ook voelt het schakelen lekker stevig en sportief aan. In plaats van roeien kan je eindelijk schakelen zoals het hoort!
10. Circuit
Je kan duizenden euro’s besteden aan het verbeteren van de auto, maar jij bent nog steeds degene die de auto moet besturen. Je tijd en geld investeren in uren op het circuit en een instructeur is dus geen verkeerd idee en misschien wel de beste “mod” op deze lijst.
Dit is onze top 10 lijst en hoe wij het gedaan zouden hebben als we een nieuw project gekocht hadden. Met zoveel opties op de markt kan het lastig te zijn een keuze te maken. Zelfs als je weet dat je coilovers wilt kopen zijn er nogsteeds tientallen opties op de markt en zie je de bomen door het bos niet meer. Twijfel niet ons een bericht te sturen, we helpen je graag in je keuzes!
Reactie plaatsen
Reacties